РЕГИОНАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО – СОФИЯ-ГРАД
НАЦИОНАЛЕН УНИВЕРСИТЕСКИ ЦЕНТЪР ЗА ТВОРЧЕСТВО И ИНОВАЦИИ
(НУЦТИ) – СУ „СВ. KЛИМЕНТ ОХРИДСКИ“
20.02.2024 г. – 13.00 ч. – Microsoft Teams
ПРОГРАМА
Въвеждащо изказване и начало на срещата
13.00 ч. -13.10 ч. – модератори проф.д.ф.н. Пламен Макариев, д-р Мая Митренцева
Изказвания:
д-р Ивайло Николов – 12 СУ „Цар Иван Асен II“
13.10 ч. – 13.20 ч. – Изкуственият интелект и неговата невъзможност за онтологично познание
Резюме: Изкуственият интелект, пречупен през две перспективи. Първата е неговата невъзможност за онтологично познание. При втората съществува чисто религиозен елемент. Той се намира в 13 глава на Откровението на Йоана.
проф д.ф.н. Александър Андонов – СУ „Св. Кл. Охридски“, Философски факултет, катедра „Философия“, НУЦТИ
13.20 – 13.30 ч. – В състояние ли е генеративната програма да извършва открития, изобретявания и програмирания?
Резюме: Прави се опит да се обсъдят познавателните проблеми на откритията, изобретяванията и програмиранията, за да се провeри доколко ИИ би могъл и как да се справи успешно с тях.
проф. д-р Веселин Дафов – СУ „Св. Кл. Охридски“, Философски факултет, катедра „Философия“, НУЦТИ
13.30 – 13.40 ч. – GPT – опосредствена реалност (предметност) или интелектна (субектност)
Резюме: Поставя се въпросът за онтологичното достойнство на GPT: дали е предмет(обект), средство, или е същество (субект), живост (но не непременно в биологичен смисъл). Онтологизира се органичния (предметността, презкоято субектното се самосъздава) характер на GPT в смисъла на не-само-средство, а на преминаващо в нов орган, в нова органика (сетивна или друга), през който човешката субектната разумност се самосъздава. Така да се каже – през GPT, организмичността, органиката на интелектността нараства, и едва след това може да се говори за самонарастване на именно тази интелектност. Така GPT се мисли именно като организмично-субектно – доколкото представлява не просто средство, а нов орган за съответно нова човешка разумност.
проф. д.ф.н. Веселин Петров, ИФС – БАН
13.40 – 13.50 ч. – Отговорността на философията в сферата на образованието в епохата на изкуствения интелект
Резюме: Разглежда се появата на изкуствения интелект и последствията от тази поява за хората, като особено се акцентира върху промените в образованието и обучението, предизвикани от появата и използването на изкуствен интелект в образованието и най-вече в процеса на преподаване и обучение. Правят се изводи и препоръки как да се подхожда внимателно към използването на изкуствен интелект в образованието на човека и какви промени ще настъпят във функцията на учителя в процеса на образование.
доц. д-р Цветина Рачева, СУ „Св. Кл. Охридски“, Философски факултет, катедра „Философия“
13.50 – 14.00 – Въпроси спрямо страха пред изкуствения интелект
Дискусия по изказванията и предварително зададените въпроси.
14.00 – 14.40 ч.
Предложения за нови дискусии, инициативи и др.
14.40 – 15.00 ч.