РЕГИОНАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО СОФИЯ-ГРАД
4.11.2022 г.
ПРОГРАМА
11.45 ч. -12.00 ч. – Въвеждащо изказване и начало на срещата – 11.45 ч. -12.00 ч.
Заявените изказвания
12.00 ч. – 12.15 ч.- проф. д.ф.н. Александър Андонов – СУ „Св. Кл. Охридски“, ФФ –
„За някои общи предпоставки“.
Представя се значението на познаването на онтологията на субектирането на времевеенето във философското творчество и изискването за съизвършването му в обучението през открития, изобретявания и проектирания.
12.15 ч.–12.30 ч. – доц. д-р Цветина Рачева – СУ „Св. Кл. Охридски“, ФФ –
„ Дедуктивно-индуктивното създаване на начало“
12.30 ч. -12. 45 ч.- проф. д-р Веселин Дафов – СУ „Св. Кл. Охридски“, ФФ –
„Иновацията като одействителностена онтология“.
В темата се използват разбиранията за онтологията като създаване, сътворяване и пораждане на категории, понятие и идеи. Казано по друг начин – получаване на ново битие, но и небитие [на реалността]. Именно последното е и онтологичното основание за неопределеността в създавателския и творческия акт (действие). Въпросната неопределеност възниква колчем започнем да действаме с оглед на това като не е, на това, което го няма, на отсъстващото, на неналичното, на небитието. Именно и това, често пъти се явява основна пречка [задръжка, аргумент, основание (псевдо-)] да не се предприемат изобретателски, откривателски и творчески действия. – били те обектни (предметни) или субектни. предметността. Самата онтология на действителността включва, изисква единството на битие и небитие и така да се каже, действителността по онтология е действително противоречива (примирява противоречиви действия, актове). Ето защо и иновацията, взета като действие по въвеждане на новото в действителност – без значение дали новото се мисли като намерено, открито, изобретено, създадено или сътворено – изисква примиряване с неопределеността, която има своя произход в небитието, единено с битието. Въпросната неопределеност също може да бъде познавана и за нея също може да се прави наука, но тази наука винаги предполага именно единството на битие и небитие. особено това важи за науките за субектното, които се ангажират да познават субектното (живото, социалното, душата, духовното и т.н) в нейната действителност и конкретно-действително да подкрепят и приемат самосъздаващото се, а не само абстрактно и формално.
12.45 ч. – 13.30 ч.- Дискусия по изказванията и предварително зададените въпроси.
13.30 ч. – 13.45 ч. – Предложения за нови дискусии, инициативи и др.
ПРОЦЕСЪТ НА ИНОВАЦИИ-ВЪПРОСИ1
Моля, посочете въпроси по темата, които ви интересуват
- Аспекти на процесът за иновация с оценяването в часовете по философия.
- Иновативни практики в преподаването по философия, съвместна работа по проекти в областта на философията и гражданското образование.
- Иновативни възможности за методическата подготовка на учителите по философия.
- Какви платформи и мобилни приложения има и могат да се използват в часовете по философия, с цел улесняване усвояването на нови знания по предмета?
- Как да направим часа по философия приятно и запомнящо се преживяване? Как да събудим философът в нас?
- Иновации, игри и задачи
- Развитие на уменията, чрез иновативни подходи и реализирането им.
- Развитие на меки умения; проектно-базирано обучение
- Проектиране в обучението по философия
- Упражнения и практика с текстове, работа с въпроси.
- Проектиране в часовете по философия
- Проекти по философия
- Нови методики по философия, как се случва проектирането.
- Има ли изпробвани иновативни методи, които са дали вече резултат?
- Субектирането на времевеенето във философското творчество.
- Как иновациите спомагат за визуализиране на философски идеи?
- Как ще протича интегрирано обучението по философия и други предмети чрез средствата на съвременните технологии в часовете по философия?
- Обучение по философия чрез интерактивна дъска – възможно ли е?
- Каква същност и проявления на иновациите се визират?
- Какво поле на действие и въздействие имат?“
- Как да се синхронизират /съгласуват/ съвместяват иновациите като откритие, изобретение и проектиране със съществуващото, както и „помежду“ си, когато се осъществяват множество едновременни наемания?
Как виждате да се започне навлизането в проблематиката на иновациите като откритие, изобретение и проектиране в часовете по философия?
- Прилагане на иновативни методи на обучение
- С дискусия
- Повече часове или за сметка на теми от материала, тъй като учениците не са склонни към самостоятелни проучвания извън часовете.
- Работата с текстове
- С игра и практикуване
- Чрез осъзнаване спецификата на овременяването в творческия процес при философските изследвания.
- През онагледяване на философски идеи, което, струва ми се ,няма да профанизира и принизи , а напротив, ще направи по-интересно и по-конструктивно обучението по философия в средното училище.
- Необходимо е да се създаде от учителя по философия база данни, както тематично, така и с автори, които да използва интерактивно.
- Проекция и рефлексия в тематичен съдържателен план и методологично въздействие на аудиторията .
- Мисля, че започване на „навлизане“ е заемане с изучаване на „самата проблематика“, което може да става с дискусии, самостоятелни или екипни проучвания, проекти и т.н. Насърчаване и подомагане в наемане с иновации- открития, изобретения, проектирания в полето на личностните интереси, вероятно е още по-перспективно. Това са само допускания, разбира се.
- Като дедуктивно-индуктивно полагане на начало.
ПОЯСНЕНИЕ:
Организирането на онлайн кръгла маса на тема Процесът на иновации – откритие, изобретение, проектиране в обучението по философия е съобщено на съвещанието с учителите по философия в София през септември 2022 г. Във връзка с това е публикувано и писмо с покана за участие и регистрация на сайта на Регионално управление на образованието в София. По повод на регистрацията и тъй като проблематиката е нова за нас като практика, към колегите е отправена молба да споделят вижданията си относно началото на работата в учебните часове, като отговорят на два въпроса във формата за участие. С формулирането на въпросите и получаване на отговори, организаторите преценяват, че това би помогнало на заявилите изказване колеги и на ефективността на събитието.
Също така е направено пояснение, че при обобщаване /събиране/ на отговорите и изпращането им до всички участващи, няма да бъдат съобщавани авторите и съответно институцията /училище, университет/ на авторите на двата вида въпроси.
- Въпросите са вписани от участниците при попълването на заявката за участие в Кръглата маса. ↩︎